(Nep)medicijnen kopen via het Internet

Online is van alles te koop. Van Louis Vuitton tasjes tot medicijnen. De prijzen zijn dusdanig dat het wel heel aantrekkelijk wordt om dit te kopen. Echter, het merendeel is nep. Natuurlijk jammer bij schoenen die waardeloos lopen, maar levensbedreigend bij medicijnen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Op het internet is de kracht van wat een merk is, goed te zien. Consumenten zoeken producten op merknaam. Het merk is voor de consument een waarborg voor de herkomst van het product, de kwaliteit en werking die de gebruiker mag verwachten. Online is echter ook een relatief veilige plek voor aanbieders van nepproducten. Ze kunnen zich gemakkelijk verschuilen achter een niet traceerbaar nepaccount, terwijl ze ondertussen door merkmisbruik miljarden verdienen over de rug van kopers en merkhouders. In 2010 was de opbrengst van nepmedicijnen 75 miljard euro. Uit onderzoek van de National Association of Boards o Pharmacy (april 2013) blijkt dat ca 97% van alle websites die voorgeschreven medicijnen aanbieden illegaal of frauduleus zijn.

De grote farmaceutische bedrijven hebben nu samen met Interpol de handen ineengeslagen en een Pharmaceutical Crime Program opgesteld om namaakmedicijnen tegen te gaan. Er wordt samengewerkt met bedrijven en publieke sector in 190 landen. Het programma gaat 3 jaar duren en kost 4,5 miljoen dollar. Een essentieel onderdeel van het programma is om het publiek bewust te maken van de gevaren van nep-medicijnen, en voornamelijk via het internet. Daarnaast wordt er getraind op de ontmanteling van de georganiseerde misdaad die zich bezig houden met de namaak, de illegale verkoop of het illegale vervoer van nepmedicijnen.

Afgelopen jaar overleden er 109 hartpatienten in Pakistan aan namaakmedicijnen en in Amerika is drie keer een partij vervalste hartmedicijnen aan ziekenhuizen en apothekers geleverd. In Afrika wordt op grote schaal antibiotica en malariamedicijnen vervalst. Om misbruik tegen te gaan, is daar project M-Pedigree gestart; een gratis SMS service. Na het intoetsen van de unieke code die op het medicijn staat ontvangt de beller de melding “veilig”of “namaak”. Dit trackingsysteem is niet waterdicht en vervalsing ligt op de loer.

In Europa is men ook bezig met een tracking systeem (o.a. via QR codes op de verpakking), om de route te traceren van productie (grondstoffen) tot verkooppunt. Dit zal ook via een SMS-service gaan. Daarnaast zijn er plannen om wettelijk barrières op te werpen.

Medicijnen op voorschrift worden in Nederland via de officiele kanalen geleverd. Arts schrijft voor, apotheker levert en betrekt zijn medicijnen van de groothandel. Deze wordt bevoorraad door farmaceutische bedrijven die door de overheid geïnspecteerd zijn. Het is dus aan de consument om bedacht te zijn bij de aanschaf van life-style medicijnen (zoals allergie, erectiestoornissen etc) via het internet en zeker als die producten “goedkoop” worden aangeboden. Een kleine test van Pfizer toont aan dat 80% van alle VIAGRA pillen die online worden aangeboden vals zijn. Namaakmedicijnen kunnen levensbedreigend zijn. Een tracking systeem kan een deel van de problemen ondervangen. Tot die tijd, koop de medicijnen via het vertrouwde kanaal van de apotheek en wantrouw ieder “goedkoop” en niet goed traceerbaar aanbod op het internet.

pharma



De laatste artikelen
Lego poppetje geldig vormmerk
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?